Internet to sieć globalna o ogromnym zasięgu, dlatego często zdarza się, że firmy działające lokalnie zupełnie pomijają to narzędzie w swoich działaniach, tymczasem rzeczywistość wirtualne jest obecnie jednym ze składników otoczenia biznesu firmy, również tej działającej lokalnie.
Internauci poszukując lokalnych usług czy sklepów często wpisują po prostu w wyszukiwarkę poszukiwany przez nich produkt dodając lokalizację, która ich interesuje. Dlatego też nawet lokalnie działająca firmy powinna zadbać, aby o posiadanie własnej strony internetowej oraz o jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Innymi słowy mieszkaniec Torunia poszukując herbaty Yerba, wpisze w wyszukiwarkę frazy typu: „sklep z herbatami Toruń”, „herbata Yerba Toruń”, czy „sklep Yerba Toruń”. Badania pokazują, że klienci przeglądają przede wszystkim pierwsze dziesięć stron z wyników wyszukiwania, dlatego ważne jest, aby link prowadzący do strony znajdował się wśród nich. Jak to osiągnąć? Przede wszystkim znaczenie ma budowa strony, jej treść oraz pozycjonowanie, czyli profesjonalne usługi, których celem jest umieszczenie strony w TOP10.
Kolejnym elementem, o którym powinna pamiętać lokalnie działająca firma jest dodanie swojego adresu do Google Maps, dzięki temu klientom znacznie łatwiej będzie znaleźć sklep czy siedzibę firmy, dodatkowo dużym ułatwieniem będzie podanie godzin otwarcia. W efekcie zadowoleni klienci mogą odwdzięczyć się pozytywnym komentarzem lub dobrą opinią o firmie. Zbieranie takich opinii to również dobry pomysł, bowiem jeśli potencjalny klient będzie wybierał pomiędzy kilkoma lokalnie działającymi firmami, to z pewnością wybierze tą, która ma lepsze opnie. Ewentualnie odwiedzi obie i dopiero potem podejmie decyzję zakupową. Lokalne firmy, które zaniedbują dodanie swojego adresu do Google Maps tracą część klientów, zwłaszcza młodszych, którzy przyzwyczajeni są do poszukiwania sklepów w internecie, zanim fizycznie do nich wyruszą.
Działająca lokalnie firma powinna również dobrze zastanowić się nad prowadzeniem fanpage na Facebooku lub konta na Instagramie lub jednego i drugiego. Użytkownicy social media chętnie „lajkują” lokalne firmy, z których usług korzystają. Portale takie jak Facebook są doskonałą formą na nawiązywanie relacji z klientami, jeśli będą oni „lubić” profil firmy to chętnie będą sięgać po jej produkty. To także doskonałe miejsce dla organizowania kampanii reklamowych i promocyjnych. Jest tylko jeden warunek – profil musi być aktualizowany i sprawnie działać. Należy regularnie publikować na nim posty, które będą angażujące dla użytkowników, czyli zechcą oni je polubić, skomentować, udostępnić. Takie działania wymagają czasu i wiedzy, lub odpowiedniego wyczucia social media, a najlepiej jednego i drugiego. Dlatego też wiele firm decyduje się zlecić prowadzenie fanpage profesjonalnym agencjom, takim jak brandbay.pl.
Internet może służyć nie tylko promocji i utrzymywaniu relacji z klientami, stanowi także narzędzie pracy. Dzięki niemu możliwy jest kontakt z urzędami, można także znacznie szybciej załatwić wiele spraw urzędowych dzięki czemu przedsiębiorca nie traci czasu na stanie w kolejkach i może poświęcić go na rozwijanie własnej firmy.
Jest to także ogromna baza informacji czy to do poszukiwania pracowników czy partnerów dla firmy, umożliwia kontakt z dostawcami i zamawianie towarów bez konieczności spotkań czy telefonów do dostawców. Można w nim także znaleźć wiele dobrych praktyk i przykładów na to jak przedsiębiorcy rozwijali swoje firmy, co może stać się inspiracją również dla własnych działań.
Wszystkie te elementy sprawiają, że komputer i internet to narzędzia, dzięki którym prowadzenie firmy i własnego biznesu będą znacznie łatwiejsze. Choć sieć internetowa to sieć o zasięgu globalnym, to jednak ma ona również duże znaczenie w prowadzeniu działań lokalnych. Dlatego też przedsiębiorcy mający nawet małe firmy, które nie myślą jeszcze o rozszerzaniu swojej działalności, powinny korzystać z zasobów i możliwości jakie daje im internet.