CV
Podstawowym sposobem przy poszukiwaniu pracy jest składanie CV u potencjalnych pracodawców. Tradycyjnie, to CV było papierowe, ale aktualnie często jest to CV elektroniczne. W zależności od tego jakiej pracy szukamy wybierzemy odpowiednią wersję. Gdy szukamy pracy w lokalnej firmie, która nie posiada strony www, a jedynie wpis w elektronicznym katalogu firm, raczej powinniśmy skierować swoje kroki do owej firmy i osobiście wręczyć CV pracodawcy. Kiedy jednak szukamy pracy w międzynarodowej korporacji lepiej będzie jeżeli prześlemy CV mailowo, gdyż możemy tutaj wykazać się umiejętnością obsługi komputera, dołączyć więcej załączników oraz zapewnić dostęp do naszego CV nie tylko jednej osobie z kadr, a wszystkim którzy mają dostęp do bazy danych CV w danej firmie.
Portale dla osób szukających pracy
Rozwinięciem idei składania CV u konkretnych pracodawców jest korzystanie z serwisów/portali typu LinkedIn (dla osób szukających pracy) na których możemy zamieścić informacje o swoich umiejętnościach i doświadczeniach. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że nasze 'CV’ (nasza wizytówka) dostępna jest tylko dla osób, które samodzielnie zawitają na naszą stronę lub którym wyślemy informację o tej stronie.
Portfolio w sieci
Jeżeli chcemy mieć w sieci więcej niż CV z opisami naszych umiejętności, możemy zdecydować się na założenie strony – portfolio z próbkami naszych dokonań. Takie portfolio będzie dawało potencjalnym pracodawcom większe rozeznanie w naszych umiejętnościach i może zachęcić ich do zaproszenia nas na rozmowę lub po prostu zatrudnienia. Oczywiście, jeżeli nie możemy się pochwalić zbyt dużym portfolio lepiej poprzestańmy na CV lub wizytówce na portalu. Plusem portfolio (własnej strony) jest możliwość pokazania swoich dokonań (sukcesów), minusem, podobnie jak w przypadku portali, konieczność samodzielnego docierania do potencjalnych pracodawców.
Prowadzenie fanpage
Rozwinięciem idei CV/wizytówki na portalu oraz portfolio jest prowadzenie fanpage na portalu społecznościowym typu Facebook czy Instagram. Taki fanpage ma tę zaletę, że możemy umieścić na nim te same podstawowe informacje, które umieszczamy w CV oraz te same informacje o sukcesach, które umieszczamy w portfolio. Dodatkową zaletą jest możliwość sukcesywnego dodawania swoich dokonań w równych odstępach czasowych (np. co miesiąc) dzięki czemu nawet jeżeli mamy niewiele sukcesów, możemy się nimi zacząć chwalić od samego początku szukania pracy. Skuteczne prowadzenie fanpage daje nam także możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców niż w przypadku portfolio czy wizytówki na LinkedIn, dlatego warto zerknąć na ofertę jakiejś firmy zajmującej się prowadzeniem fanpage, np. www.brandbay.pl/prowadzenie-fanpage-na-facebooku i sprawdzić w jaki sposób profesjonaliści korzystają z Facebookowych usług na potrzeby swoich klientów. Dzięki temu będziemy mieli większe rozeznanie w tym co sami będziemy mogli zrobić. Na Facebooka możemy bowiem wrzucać notki, które mogą spodobać się naszym znajomym (którzy polubią nasz fanpage) i zostać przez znajomych polubione lub udostępnione innym użytkownikom, możemy też zainwestować w reklamy całej strony lub poszczególnych postów. Dzięki temu zasięg naszego fanpage może szybko się rozrastać i dotrzeć bez naszego bezpośredniego zaangażowania do potencjalnych pracodawców.
Aby odnieść sukces przy szukaniu pracy możemy połączyć wszystkie te metody – składanie CV bezpośrednio u pracodawców, posiadanie profilu/wizytówki na portalu dla ludzi chcących rozwijać karierę zawodową, prowadzenie portfolio oraz prowadzenie fanpage.
Jeżeli jednak nie cierpimy na nadmiar czasu, powinniśmy zastanowić się która z metod najprędzej pozwoli nam skutecznie dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych pracodawców i rozpocząć od wykorzystywania tej metody.
Powodzenia.